Autobraucēja gadalaiku rokasgrāmata

Ikvienam autovadītājam un auto īpašniekam zināms, ka dažādos gadalaikos auto jāaprīko dažādi – un tas nav stāsts tikai par ziemas un vasaras riepām vien, kas ik pa sezonai jānomaina.

Auto tehniskā apkope parasti tiek veikta vienu reizi gadā. Praksē gan notiek nedaudz savādāk – auto tiek remontēts tad, ja kaut kas saplīst, pārstāj darboties, rada nepatīkamus trokšņus braucot un tā tālāk.

Regulāri būtu nepieciešams pārbaudīt un mainīt arī eļļas un citus būtiskos šķidrumus, pārbaudīt akumulatoru un visnotaļ veikt vispārēju tehnisko apkopi savam auto. Ar šo gan auto īpašnieki "grēko", līdzīgi kā ļaudis mēdz rīkoties ar veselības pārbaudēm – līdz brīdim, kamēr neklepojam, nesaslimtam vai nekļūst akūti nepieciešams doties pie ārsta, to arī nedarām. Ar auto notiek līdzīgi – kamēr tas "neklepo, neklab" un neizrāda citas „saslimšanas” pazīmes, liela daļa auto īpašnieku izbauda tikai braukšanas priekus.

Mūsdienu auto par katru nepieciešamo labojumu mēdz paziņot ar signāllampiņu palīdzību mērinstrumentu panelī – ja kaut kas iedegas un mirgo, jāpievērš tam uzmanība. Tiesa, ir sanācis braukt kā pasažierim dažādos auto, kur panelī ne reizi vien šāda vai tāda lampiņa mirgo, un auto īpašnieks atbild – "tāds nieks vien, kādā brīvā brīdī jau sataisīs". Daudz praktiskāk gan būtu to darīt uzreiz, ne gaidīt, kad auto pavisam atteiksies” sadarboties ar savu īpašnieku – tad gan naudas, gan darbību izteiksmē nāksies daudz vairāk nopūlēties.
Vēl viena lieta, kam bieži vien autovadītāji nepievērš pietiekami daudz uzmanības, ir auto akumulatori. Cik bieži atstājam auto ar manuāli neizslēgtiem lukturiem uz nakti, neizslēgtu radio, kas var (ilgtermiņā) radīt nepatīkamas sekas uz auto akumulatoru?

Tikpat labi auto akumulators var lādēties ārā arī automašīnas miera stāvoklī – pie visiem izslēgtiem elementiem. Protams, auto akumulatori izlādēties var arī tādu iemeslu dēļ, kā ilgstoši klausīta mūzika vai ieslēgtas gaismas laikā, kamēr auto nav iedarbināts.
Akumulatori izlādējas arī paaugstinātas slodzes dēļ (apsildes iekārtu lietošana – arī braukšanas laikā) vai nolietojuma dēļ. Savukārt ziemas laikā akumulatoru atdeve tāpat ir mazāka, tāpēc tā darba kārtībai un uzlādes līmenim nepieciešams pievērst pastiprinātu uzmanību.

Lai nu kā, ja uz vasaras laiku varam nedaudz atslābt, uz ziemas periodu auto ir jāsagatavo nedaudz rūpīgāk. Pats pirmais un loģiskākai risinājums, protams, ir sagatavot sezonai atbilstošas ziemas riepas, jo ja vēl paša nepamanīti auto ziemas sagatavošanas darbi būs vien paša atbildība, likumsargi par laikā nenomainītām, sezonai atbilstošām riepām, tik pielaidīgi nebūs.

Tiesa gan Latvijā pēdējos gados nekādu bargo ziemu nav, tomēr arī jau šajā ziemā ir gadījušies ceļi, kuru apledojuma pakāpe ir bīstama un gan šoferim jābūt uzmanīgam, gan riepām labām un ziemai piemērotām.

Arī spiediens tajās ir būtisks – tas regulāri jāpārbauda. Ziemā augsts spiediens riepās samazina saķeri ar ceļu, bet arī pārāk zems veicinās riepu nolietošanos un auto degvielas patēriņu. Rezerves ritenis ir obligāta (un reizēm ļoti nepieciešama) prasība.

Lai steigā nav jāpērk jauns vai no rītiem jāsalst ārā, mēģinot "palaist" auto – akumulatora stāvoklis jāpārbauda laicīgi. Ja ir pieejams multimetrs, akumulatora stāvokli var pārbaudīt pats, tomēr vislabāk jau to darīt servisā. Akumulatori ziemā mēdz "uzvesties" dažādi – labs piestartēs auto lēnāk, kamēr slikts – kādā brīdī var atteikties darboties vispār.
Moderna ierīce gan tagad, kas pieejama, lai būtu vienkāršs un ērts rezerves variants – automātiskā startera ierīce, arī dēvēta par pārnēsājamo elektrisko ģeneratoru. Akumulatoru uzlādēt varbūt arī varēs, tomēr tā nav ikdienā pielietojama prakse, kas glābs ik rītu un praktiski paildzinās akumulatora nemainīšanas laiku.

Ziemas aukstajos rītos, kad vispirms gribas iedarbināt automobili (jo īpaši, ja tas pa nakti nestāv zem jumta), pēc tam notīrīt apledojumu un sniegu, labs akumulators būs īpaši noderīgs. Tāpēc pirms ziemas iestāšanās (un aukstā laika sagaidīšanas) noteikti vajadzētu pārliecināties par to, ka akumulators lādē pienācīgi, tam nav nekādu bojājumu un ziemā tā "niķošanās" nesagādās raizes.


Reklāmraksti